Wil je graag een e-book maken en verkopen, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel delen wij een compleet stappenplan inclusief tips en uitleg om jouw e-book te maken en verkopen. Met deze tips kun je gemakkelijk wel 3000,- euro per maand aan inkomsten genereren met een e-book.

E-book maken en verkopen: wat moet je doen?

Een (inhoudelijk) goed en winstgevend e-book bevat tools en hulpmiddelen om een bepaald doel te bereiken van jouw publiek. E-books die het goed doen (en eigenlijk alle andere producten in de markt) zijn:

  • Hoe je succesvol kunt afvallen
  • Hoe je succesvol geld kunt verdienen
  • Hoe je succesvol liefde kunt vinden

Mensen willen er béter van worden. Gewichtsverlies en geld zijn vaak nog steeds de draaiende factoren in de markt die goed scoren. Kijk eens bij jezelf als consument: waar geef jij zelf het meeste geld aan uit? Welk doel wil jij graag zelf behalen of ervaar je bij jouw klanten waar ze echt warm van lopen? Nu zeg ik niet dat je een e-book moet maken over hoe iemand snel kan afvallen of rijk kan worden, maar het zijn wel twee winstgevende ideeën.

Natuurlijk zijn dat niet de enige twee doelen die de gemiddelde samenleving wil bereiken. Daarom adviseer ik ook: kijk eens dichtbij jouw doelgroep. Wat ervaar jij heel erg als de behoeften van jouw doelgroep? Deze behoeften kun je transformeren naar een oplossing middels een e-book. Zorg dus dat je eerst de behoeften weet, alvorens je kunt starten met het creëren!

Mensen willen een bepaald doel bereiken en daar kun jij op inspelen met jouw e-book. Zorg dus dat deze doel helder is voor zowel jijzelf als de klant. Verder is het belangrijk om dit doel duidelijk en breed in de marketingcommunicatie uitingen door te voeren, maar een titel speelt ook al een grote rol.

Stap 1 – Zorg voor een pakkende titel

Zorg dat de titel van jouw e-book al precies uitdrukt wat iemand kan bereiken. Een e-book met ‘7 tips om X te bereiken” of ”6x stappen naar X” is misschien leuk om als weggever te gebruiken, maar niemand die er geld aan gaat uitgeven. Waarom niet? Zes of zeven tips of stappen kan ik namelijk ook in een blog lezen. Gebruik deze titel dus NIET als je wilt dat jouw e-book geld gaat opleveren. Je kunt kiezen voor een grote titel en als ondertitel. Dit raad ik altijd aan. Voorbeeld titels die wél goed scoren:

  • Verdien geld als Virtual Assistant: binnen 3 maanden een 6-figure onderneming
  • The Healthy Body Guide: de complete guide om binnen 8 weken succesvol af te vallen
  • Start Je Beautysalon Guide: leer om binnen één jaar succesvol rond te komen van jouw beautysalon
  • Find Your Soulmate Guide: de ultieme guide om binnen een korte tijd de partner van jouw dromen te
    vinden

Stap 2 – Kies een goed ontwerp

Een e-book maken via Word wordt het hem helaas niet meer. Als mensen 97 euro hebben afgerekend voor jouw e-book, hopen ze ook op een prettig design dan eindeloze Word a4’tjes vol met lappen teksten. Als je een e-book dus toevoegt als verdienmodel, zorg dan ook dat je bereidt bent om jouw e-book mooi te ontwerpen. Je kunt dit door een grafisch designer laten doen, maar je kunt ook zelf aan de slag gaan.

Welke tools kun je gebruiken?

Een e-book zelf maken is tegenwoordig geen rocket science meer. Met tools zoals Canva en InDesign kun je makkelijk en snel zelf jouw e-book ontwerpen. Niet iedereen is even creatief aangelegd om een eigen e-book te ontwerpen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om kant-en-klare templates te kopen of te downloaden, waarin je makkelijk zelf je e-book naar jouw eigen huisstijl en foto’s kunt aanpassen. Een goed design is belangrijk. Vooral als je er een betaald product van maakt, is het belangrijk dat de look-and-feel goed is. Een goed design draagt namelijk bij aan de experience van het product.

In dit artikel heb ik templates toegevoegd die je makkelijk kunt kopen voor minder dan 20 euro en zelf kunt aanpassen in Canva. Je kunt gemakkelijk jouw foto’s, lettertypen en kleuren aanpassen. Een mooi design verkoopt beter en sneller dan een minder aantrekkelijke sheet! Let op: het is aan te raden om jouw e-book helemaal naar jouw eigen huisstijl te veranderen. Hierdoor kun je een reeks herkenbare producten maken en wordt een call-to-action ook meer gedaan: mensen zijn immers bekend met je product en daar is branding een belangrijk onderdeel van.

Tip: Gebruik voor elk e-book dezelfde template. Dit scheelt je ontzettend veel tijd en jouw producten worden gezien als een reeks. Hierdoor kun je makkelijker upsellen.

De templates kosten maar slechts €11,- euro excl. btw.

Business Pink E-book Template: Shop hier→

Healthy Green E-book Template: Shop hier→

Business Beige E-book Template: Shop hier→

Stap 3 – Focus op longterm content

Om jouw e-book succesvol (passief) te verkopen, is het belangrijk om te focussen op longterm content. De kanalen die bij longterm content horen zijn:

  • Google (SEO)
  • Pinterest
  • YouTube

De kanalen die je eigenlijk wil ‘vergeten’ om jouw e-book passief te verkopen zijn:

  • Instagram
  • Facebook
  • TikTok

Bij LinkedIn kunnen we nog een uitzondering maken. Sinds LinkedIn de highlights in het leven heeft geroepen, kun je jouw e-book wel doorlopend verkopen via LinkedIn. Echter is het wel zo dat je eerst moet zorgen voor verkeer op je LinkedIn profiel, anders heeft het nog niet veel zin.

De reden waarom je wilt focussen op longterm content en dan hebben we het over de zoekmachines (Google, Pinterest en YouTube) is omdat er op deze kanalen echt actief gezocht wordt. Als jij een probleem hebt, zul je eerder op Google naar een oplossing zoeken dan bijvoorbeeld op Instagram of TikTok. En dit geldt ook voor YouTube en Pinterest. Mensen zoeken hier actief naar producten, diensten, antwoorden en oplossingen. Als jij dus zichtbaar bent met jouw e-book, is de koopintentie ook vele malen hoger dan dat je continu jouw e-book via Instagram of Facebook aan het promoten bent.

Leg dus eerst de focus op longterm content en zorg dat jouw e-book hier gevonden wordt, alvorens je aan de slag gaat met bijvoorbeeld het actief promoten op Instagram en Facebook.

Wil jij de complete strategie weten om goed gevonden te worden op Google, Pinterest en YouTube? In het Become Financially Free Membership vind je een compleet all-in how-to video en sheets systeem waarin je stap voor stap leert om passief inkomen te genereren met jouw e-book en andere online producten. Ik deel hier ook mijn cijfers wat mijn e-books per maand opleveren (€3000,- per maand) en hoe ik dat doe met de long-term contentstrategieën. Voor slechts 14,95 euro per maand heb je al toegang tot het Membership. Meld je hier aan →

Stap 4 – E-book passief verkopen via e-mail marketing

Naast social media en long-term kanalen zoals Google, YouTube Pinterest kun je ook de verkoop van jouw e-book toepassen in jouw e-mail marketing. Heb je een e-maillijst? Dan kan je hier ook gebruik van maken! Het is wel belangrijk dat je met jouw e-mail lijst niet gaat over-sharen. In de zin van: elke dag een mail uitsturen met een call-to-action naar een online product. Stuur mails dat ook aansluiten bij jouw doelgroep.

Voorbeeld e-mail automatisering

Zorg ervoor dat je een automatisering creëert waarin je kennis deelt. In het Become Financially Free Membership heb ik een cursus ontwikkelt waarin je ziet wat je in een e-mail automatisering kunt zetten en hoe je deze kunt ontwikkelen. Laat mensen bijvoorbeeld zich bijvoorbeeld inschrijven op jouw e-mail lijst in ruil voor iets. Zo heb ik een ‘lead magnet’ met een quiz. Als je je inschrijft, ontvang jij een quiz waarin je kunt achterhalen welk online passief verdienmodel bij jou past. Hier zijn ook e-mail automatiseringen aan gekoppeld, waarin ik bijvoorbeeld in mail #1 vertel over hoe ikzelf ben begonnen met het genereren van een passief inkomen (vertrouwen wekken). In mail #2 deel ik tips om een online bedrijf te starten (kennis delen). En in mail #3 deel ik bijvoorbeeld een call-to-action naar een e-book hoe je succesvol geld kunt verdienen met passief inkomen. In deze mail deel ik ook reviews van klanten die bijvoorbeeld nu passief inkomen verdienen middels deze guide en ook een
eigen online bedrijf hebben gestart en hun baan hebben kunnen opzeggen.


Doordat deze e-mails eigenlijk allemaal automatisch uitgestuurd worden, verkoop ik mijn e-books passief, zonder dat ik daar op dat moment voor aan het promoten ben. Je kunt de e-mail strategie dus eigenlijk ook een beetje vergelijken met de long-term contentstrategie. Het is ook veel beter om mee te targeten én je kunt dit middel zodanig opschalen dat het automatisch loopt. Ik raad e-mail marketing sowieso aan als je jouw online producten succesvol wil verkopen.

E-mail service

MailBlue is een email provider waarmee je e-mail automatiseringen kunt aanmaken. Erg interessant en zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Je zult versteld staan van de resultaten van e-mail marketing. Het levert mij maandelijks nog zo veel op. Je moet hier wel de juiste strategie bij hanteren. Volg dus sowieso de cursus over e-mail automatiseringen in het Membership!

Cadeau van mij: krijg één jaar lang gratis toegang tot MailBlue

Direct starten met het maken en passief verkopen van jouw e-book(s)?

Wil je nu echt eens aan de slag gaan om succesvol te worden als vrouw en financieel vrij en onafhankelijk te worden?

Meld je dan een voor het Become Financially Free Membership! Je leert hier onder andere:

  • Hoe je je online bedrijf start én laat groeien
  • Hoe je passief inkomen kunt genereren met o.a. affiliate marketing en online producten
  • Marketingstrategieën om je core-offer op de lopende band te verkopen
  • Hoe je klanten loyaliteit opbouwt zodat je doorgroeit naar 10.000+ euro omzet per maand
  • Jaarlijks doorgroeien naar een ton en zelfs een miljoen omzet per jaar

Het Membership is slechts 14,95 euro per maand en geeft je toegang tot alles wat je moet weten over het online ondernemerschap en online geld verdienen. Start hier >>>