Heb je de keuze gemaakt om te starten met digitale producten en deze producten te verkopen op Etsy? Yes, dat is fantastisch! Maar voordat je al je energie steekt in het maken van je producten en het opzetten van jouw shop, is het slim om te kijken of er daadwerkelijk een markt is voor wat je aan wilt bieden. Dat hoeft gelukkig geen moeilijke zoektocht te zijn, je kunt hier namelijk eRank voor gebruiken. Dit is een handige tool die je helpt om onderzoek te doen naar trends en zoekvolumes op Etsy. Ik vertel er alles over in deze blog.

Wat is e-Rank?

Voordat ik je ga vertellen hoe eRank je kan helpen, zal ik eerst vertellen wat eRank eigenlijk is. eRank is een online platform dat speciaal is ontworpen voor Etsy-verkopers. Het biedt tools en inzichten om je te helpen je Etsy shop te optimaliseren en te laten groeien. Eén van de meest waardevolle functies van eRank is dat je er zoekwoorden en zoekvolumes op Etsy mee kunt analyseren. Het is dus alles wat je nodig hebt als je wilt gaan verkopen op Etsy.

Maak hier een account aan op eRank >>>

Schrijf je product ideeën op

Voordat je eRank gaat gebruiken, is het belangrijk om duidelijk te hebben welke producten je wilt gaan verkopen. Anders kun je natuurlijk geen onderzoek doen naar de zoekwoorden. Heb je echt nog geen idee? Kijk dan eens bij Trending op eRank, wellicht haal je hier inspiratie uit.

Doe onderzoek naar zoekvolumes

Nu komt het leuke gedeelte: het onderzoeken van zoekvolumes op Etsy met behulp van eRank. Log in op je eRank-account (of maak er een aan als je er nog geen hebt) en ga naar de zoekwoordentool. Voer vervolgens de zoekwoorden in die verband houden met je productideeën. eRank zal je laten zien hoe vaak mensen op Etsy zoeken naar die specifieke termen.

Analyseer de resultaten die eruit komen

Bekijk de resultaten zorgvuldig. Zijn er veel mensen die zoeken naar de producten die jij wilt verkopen? Dit kan een indicatie zijn dat er vraag is naar wat je aanbiedt. Maar let op, het gaat niet alleen om het totale aantal zoekopdrachten. Kijk ook naar de concurrentie. Als beginnende shop kun je bijna niet concurreren met de grotere shops die het al goed doen. Daarom is het zeker in het begin verstandig om je te richten op de zoekwoorden (keywords) die een lage concurrentie hebben.

Baseer je aanbod op de resultaten

Op basis van de resultaten die je hebt verkregen, kun je nu beslissen welke producten je het beste kunt aanbieden in je Etsy shop. Misschien ontdek je dat sommige ideeën populairder zijn dan andere, of dat er nichemarkten zijn waar je je op kunt richten.

Je bent klaar om te verkopen op Etsy

Nu je een goed inzicht hebt in de markt voor jouw producten, is het tijd om jouw Etsy shop te openen. Je kunt lekker je creativiteit kwijt in het maken van jouw digitale producten. Ben je niet zo creatief? Dan kun je je aanmelden bij de PLR Library en hier digitale producten downloaden die je kunt aanpassen.

Blijf leren en toepassen

Het onderzoek doen naar zoekvolumes op Etsy met behulp van eRank is geen eenmalige taak. Het is een proces dat je regelmatig moet herhalen naarmate je shop groeit en verandert. Blijf de trends volgen, blijf experimenteren met nieuwe producten en blijf je aanbod aanpassen op basis van de feedback die je krijgt van je klanten. En loopt een product toch niet zo als gehoopt? Pas dan de keywords aan om te kijken of het dan wel gaat lopen. Dit proces blijft zich herhalen.

Ken je doelgroep en verdien geld

Je zult merken dat het onderzoeken je steeds gemakkelijker afgaat en je jouw doelgroep steeds beter leert kennen. En wanneer je dat stadium bereikt, zul je merken dat je steeds meer geld gaat verdienen. Na verloop van tijd kun je -als jouw Etsy shop een succes is geworden- nog een shop openen als je dat wilt.