Wil jij graag jouw verkopen op Etsy verhogen? Dat snap ik! Je wilt namelijk dat alles wat je in jouw Etsy winkel zet, ook daadwerkelijk wordt verkocht. Etsy is een geweldig extern verkoopkanaal om zowel fysieke als digitale producten te verkopen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je Etsy winkel continu omzet oplevert, zonder dat je hier steeds over hoeft te posten op social media? In dit artikel leg ik je het stapsgewijs uit!
Verkopen op Etsy verhogen
Het schrijven van goede Etsy-productbeschrijvingen zal jouw shop en je producten helpen opvallen in de Etsy store en je omzet verhogen. Als je geen idee hebt hoe je moet beginnen, heeft dit artikel alles wat je nodig hebt, inclusief enkele geweldige Etsy-listingtips, zodat je makkelijk geweldige productbeschrijvingen voor Etsy (of een andere online marktplaats) kunt schrijven.
In 3 stappen succesvol een listing (product) toevoegen op Etsy
Op Etsy praten we over listings als we het hebben over producten. Dus als er wordt gerefereerd naar een listing, dan wordt hier dus simpelweg jouw product mee bedoelt.
Voordat we starten: wist je dat je met Etsy een geweldig passief inkomen kunt opbouwen per maand? Met mijn Etsy shop draai ik gemiddeld 4.000 euro aan omzet per maand. Ik verkoop hier alleen digitale producten, waardoor ik geen omkijken heb naar verzendingen of geld kwijt ben aan verzendkosten!
Wil je weten wat momenteel de bestselling digitale producten zijn op Etsy? Lees ze hier!
Stap 1 – Schrijf een duidelijke titel (verwerk hier zoekwoorden in)
Om te verkopen moet je eerst gevonden worden. En om gevonden te worden en meer mensen te bereiken, is de eerste stap het schrijven van een titel inclusief zoekwoorden. Je moet het zo zien: Etsy is gebaseerd op een zoekmachine functie, net zoals in Google en Pinterest. Als jij een blog schrijft, doe je – als het goed is – eerst onderzoek naar zoekwoorden waar ook daadwerkelijk naar wordt gezocht. Dit geldt ook zo voor jouw Etsy listings!
De titel van je Etsy-producten hoeft dus niet ‘slim’ of ‘leuk’ te zijn, maar moet duidelijk en vindbaar zijn.
Om populaire termen (ook wel zoekwoorden genoemd) te ontdekken die mensen gebruiken om het type producten te vinden dat je verkoopt, kan de Etsy-zoekbalk een gemakkelijke manier zijn om te beginnen.
Als je daar iets typt, toont Etsy je een lijst met aanbevolen zoektermen.

Die aanbevolen zoekopdrachten tonen enkele van de zoekwoorden die mensen gebruiken bij het zoeken naar iets om te kopen en werken goed ter inspiratie, maar dat is niet alles wat je zou kunnen gebruiken…
Als je er zeker van wilt zijn dat je de beste zoekwoorden voor je Etsy-listings kiest, kan een tool als eRank je daarbij helpen. Daar kun je de exacte aantallen zien van hoeveel zoekopdrachten elk zoekwoord per maand heeft en ook hoeveel concurrenten momenteel diezelfde zoekwoorden gebruiken.

De beste zoekwoorden zijn degene die meer zoekopdrachten hebben dan concurrenten (of in ieder geval waar de concurrentie niet 10x zo groot is, vooral voor een nieuwe Etsy-shop), dus maak aantekeningen van die zoekwoorden om ze in je titel (en later in je beschrijving) op te nemen, omdat deze zoekwoorden jouw producten (listings) zullen helpen rangschikken in zoekopdrachten.
Etsy titel voorbeelden
Als je wallpapers verkoopt, kan een voorbeeld van een Etsy-titel met zoekwoorden zijn:
“Verwijderbare behang muurschildering voor kinderen met bloemmotief. Mooie behangrol voor kinderkamers die je gemakkelijk kunt verwijderen en plakken. Voorbeelden beschikbaar”
Tip: gebruik indien mogelijk alle 140 tekens en als je vastloopt, gebruik je Google en Pinterest om meer zoekwoordideeën te vinden die jouw product beter doorzoekbaar maken (lees deze blog om te leren hoe je dit moet doen).
Stap 2 – Toon foto’s met een hoge kwaliteit van jouw producten
De eerste stap is belangrijk en zodra je deze basis goed hebt staan, is het tijd om de tweede belangrijke stap door te voeren: mooie foto’s! Je kunt namelijk gevonden worden, maar nu wil je ook dat mensen op jouw product gaan klikken… En dat doe je niet door de juiste zoekwoorden, maar juist door mooie productfoto’s.
Beste afmetingen voor afbeeldingen voor jouw Etsy producten
Dus, hoe groot moeten Etsy-afbeeldingen zijn? De aanbevolen beeldverhouding voor een Etsy listingfoto en thumbnail is 4:3.
Etsy vraagt ook om minimaal 2000px voor de kortste zijde van de afbeelding, zodat het niet wazig wordt als iemand probeert in te zoomen. Dit betekent dat de afbeeldingsgrootte van je Etsy-product minimaal 2700 px breed en 2025 px hoog moet zijn.
Canva maakt het eenvoudig om afbeeldingen te maken en het formaat ervan te wijzigen volgens deze richtlijnen. Als je het nog niet hebt geprobeerd, probeer het dan hier gratis.

Hoe maak je goede foto’s voor Etsy?
Volgens Pinterest krijgen foto’s van producten in lifestyle-instellingen meer klikken. Als je een professionele fotograaf kunt inhuren, is dat geweldig, maar zo niet, dan kan natuurlijk licht en je telefoon wonderen doen! Voor buitenfoto’s zijn rond zonsopgang en zonsondergang de beste tijd om foto’s te maken.
Als je liever binnenshuis foto’s maakt, doe dat dan dicht bij een raam en test gedurende de dag om te zien hoe laat je de beste resultaten krijgt.
Voor digitale producten, hoef je niet zelf foto’s te maken, maar is het belangrijk dat je goede en mooie mock-ups maakt. Ook kijken sommige mensen liever alleen naar de afbeeldingen in plaats van de hele productbeschrijving te lezen om te beslissen of ze willen kopen of niet, dus het hebben van mock-ups zoals deze voor veelgestelde vragen of het weergeven van de belangrijkste kenmerken van jouw product zijn essentieel uit eindelijk mensen over te laten gaan tot aankoop.


Verhoog je verkopen door video’s toe te voegen aan je producten
Etsy heeft nu de mogelijkheid om een video van 5 tot 15 seconden aan je listings toe te voegen! Denk er dus aan om bij het maken van jouw foto’s ook enkele miniclips op te nemen. Maak bijvoorbeeld een scroll-page van jouw WordPress thema, een inkijkje in jouw templates zoals Notion of Canva.
Stap 3 – Schrijf goede productomschrijvingen
◆ Herken het ‘probleem’
Het schrijven van geweldige Etsy productbeschrijvingen begint met het kennen van je ideale klant, hoe ze zich op dit moment voelen en hoe je ze kunt helpen hun probleem met je product op te lossen.
”If you don’t solve a problem, you don’t have a business”.
◆ Benoem de voordelen
Zodra je het probleem hebt geïdentificeerd, focus je op hun verlangens en laat hen weten hoe jouw product hen kan helpen dat te bereiken.
Bijvoorbeeld: iemand heeft altijd schulden en jij biedt een budgetplanner aan. Vertel over hoe ze x aantal euro kunnen overhouden per maand met jouw inzichtelijke budget planner en wat ze allemaal zouden kunnen doen met meer geld in de maand!
◆ Licht de functies toe
Noem vervolgens de kenmerken van jouw product, dat zijn de meer technische dingen zoals de grootte, het formaat, enz.
Om productkenmerken interessanter te maken, koppel je ze allemaal aan een voordeel. Zeg bijvoorbeeld in plaats van “Downloadable” bijvoorbeeld ”Direct te downloaden en je kunt het meteen gebruiken!”
◆ Voeg een FAQ (veelgestelde vragen) toe
Een FAQ-sectie is een geweldige manier om bezwaren weg te nemen en mensen alle informatie te geven die ze nodig hebben om een aankoopbeslissing te nemen.
Weet je niet wat deze bezwaren of vragen kunnen zijn? Laat jouw nieuwe product zien aan familie, vrienden en idealiter potentiële klanten en noteer vervolgens alle vragen die zij hebben.
Dit is een steeds groter wordende sectie, want zodra je jouw product (listing) publiceert, zul je hoogstwaarschijnlijk meer vragen krijgen van mensen die jouw product overwegen te kopen en dus vragen hebben. Blijf dus altijd vragen en de antwoorden toevoegen!
◆ Zorg dat je het juridisch goed in orde hebt
Vergeet niet de belangrijke juridische zaken op te nemen, zoals disclaimers, voorwaarden en beleid.
Heb je een retourbeleid? Laat het hen weten!
Hoe kunnen ze jouw producten gebruiken? Zijn ze alleen voor persoonlijk gebruik of kunnen ze eigen producten verkopen die met jouw product zijn gemaakt (ook wel commerciële licentie genoemd).
Als je digitale producten verkoopt, is het ook super belangrijk om te vermelden dat er niets fysieks naar hen wordt verzonden, omdat sommige mensen zich dat misschien niet realiseren.
The Ultimate Guide: digitale producten verkopen via Etsy
Droom jij ervan om passief inkomen op te bouwen via Etsy? Ideaal naast je baan of als je graag nog wat side hustles in je bedrijf wil toevoegen. Via Etsy kun je gemakkelijk digitale producten maken en verkopen. Leer in deze guide mijn strategieën hoe ik gemiddeld €1500 – €2000 extra per maand verdien via Etsy!
Deze guide bevat:
- Een complete how-to om je shop te openen in Etsy
- Hoe je producten toevoegt
- Hoe jouw producten gevonden worden in Etsy
- Hoe je jouw sales kunt verhogen via Pinterest
- Wat de succesformules zijn om passief inkomen op te bouwen via Etsy
Al met al: deze guide heeft ALLES wat je nodig hebt om direct te starten met het genereren van passief inkomen met digitale producten!
