Het kan zijn dat je heel erg je best doet om succesvol te verkopen op Etsy, maar dat het gewoon niet lukt. Dat is natuurlijk erg frustrerend, maar je bent hier niet alleen in. Veel Etsy verkopers worstelen met hetzelfde probleem. In veel gevallen zie ik meteen welke fouten er gemaakt worden waardoor je shop niet aanslaan. De meest gemaakte fouten ga ik in deze blog met je delen, zodat je van jouw shop een succes kunt gaan maken.
Onopvallende mock-ups
Je productfoto’s zijn je belangrijkste tool om te verkopen op Etsy. Als ze niet opvallen of van slechte kwaliteit zijn, loop je potentiële kopers mis. Investeer tijd in het maken van heldere, scherpe en aantrekkelijke foto’s van je producten. Gebruik verschillende hoeken, achtergronden en belichting om je producten echt te laten stralen.
Je kunt verschillende mock-ups maken van jouw producten. Laat zoveel mogelijk zien, liever teveel foto’s dan te weinig.
Onvoldoende productomschrijvingen
Klanten willen weten wat ze kopen en hoe het zal voldoen aan hun behoeften. Een korte, vage beschrijving zal niet genoeg zijn om hen te overtuigen. Neem de tijd om gedetailleerde en boeiende beschrijvingen te schrijven. Vertel het verhaal achter je product, leg uit hoe het te gebruiken is, en benadruk de voordelen ervan.
Het is dan ook zeer belangrijk om keywords te verwerken in jouw productomschrijvingen. Als je wilt weten welke keywords relevant zijn voor jouw product, kun je zoekwoordenonderzoek doen op eRank.
Met een filmpje waarin je laat zien hoe het product te gebruiken is, scoor je bonuspunten.
Gebrek aan zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Als je producten niet worden gevonden, kun je ze ook niet verkopen. Optimaliseer je producttitels en -beschrijvingen voor relevante zoekwoorden die potentiële kopers gebruiken. Gebruik tools zoals de Etsy zoekbalk en eRank om populaire keywords te ontdekken en verwerk ze subtiel in je teksten.
Gebruik keywords in jouw shop naam, producttitels en productomschrijvingen. Op die manier optimaliseer je je hele shop en zorg je ervoor dat je producten beter worden gevonden en de verkoopkansen toenemen.
Listings niet aanpassen als ze niet aanslaan
Het kan gebeuren dat sommige producten niet aanslaan. Veel mensen laten deze producten gewoon in de shop staan, maar het is beter om je shop te blijven updaten zodat je aanbod relevant blijft. Dus óf verwijder deze listings óf probeer eens wat te testen. Misschien loopt een product wel als je andere productfoto’s gebruikt. Daar kom je alleen achter door te testen. Naast andere productfoto’s, kan het ook helpen door opnieuw zoekwoordenonderzoek te doen. Misschien kom je wel betere keywords tegen waar minder concurrentie op zit. Door deze aan te passen, worden jouw producten wellicht wel gevonden
Gebrek aan/of geen goede klantenservice
Klanttevredenheid is enorm belangrijk voor het succes van je Etsy shop. Zorg ervoor dat je snel en vriendelijk reageert op vragen en opmerkingen van klanten. Behandel eventuele klachten of problemen met zorg en professionaliteit, om slechte reviews te voorkomen. Een goede klantenservice kan het verschil maken tussen een eenmalige koper en een loyale klant.
Je kunt vragen voorkomen door de product omschrijving zo compleet mogelijk te maken en een uitleg of gebruiksaanwijzing te mailen na aankoop van een product. Op die manier ben je eventuele vragen voor en bied je een stukje extra service.
Vermijd deze veelvoorkomende fouten om je kans op succes te vergroten
Verkopen op Etsy gaat niet uit het niets lopen, je moet hier wel tijd en aandacht in stoppen. Door deze veelvoorkomende fouten te vermijden en je aanpak te verbeteren, kun je je kansen op succes vergroten.