Als je een groot publiek wilt bereiken met jouw (digitale) producten, is Etsy waarschijnlijk een van de eerste platforms waar je aan denkt. Maar voordat je jezelf helemaal in de wereld van Etsy verkoop stort, is het cruciaal om een duidelijk beeld te hebben van wat verkopen op Etsy kost. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan.

Aanmelden is gratis

Een groot voordeel van verkopen op Etsy, is dat je geen aanmeldingskosten hoeft te betalen. Ja, je leest het goed – het is helemaal gratis om een Etsy shop te openen. Dit is natuurlijk goed nieuws voor beginnende ondernemers die misschien een beetje huiverig zijn om meteen geld uit te geven voordat ze zelfs maar één item hebben verkocht. Maar, het is natuurlijk wel je intentie om items te verkopen en daar zijn kosten aan verbonden. Je kunt hieronder lezen welke kosten.

De plaatsingskosten van je listings

Nu komen we bij de kosten die je maakt wanneer je daadwerkelijk producten gaat plaatsen op Etsy. Voor elk item dat je in je winkel plaatst, betaal je een plaatsingskost van $0,20. Dit lijkt misschien niet veel, maar het telt snel op naarmate je meer producten aan gaat bieden. Het goede nieuws is dat deze plaatsingskosten slechts eenmalig zijn en gelden totdat het specifieke item wordt verkocht. >>Via deze link krijg je de eerste 40 listings gratis.

Transactiekosten van je producten

Naast de plaatsingskosten, betaal je ook een percentage over iedere verkoop. Houd er rekening mee dat Etsy een percentage van 5% rekent over de verkoopprijs van je item, exclusief verzendkosten. Dit kan een beetje pijnlijk zijn, vooral als je producten verkoopt met hogere prijskaartjes, maar het is een eerlijke prijs voor het gebruik van het platform en het bereiken van een wereldwijd publiek.

Als je bijvoorbeeld zelf een webshop zou beginnen, heb je lang niet zoveel exposure als wat je op Etsy krijgt. Dat is een groot voordeel en daar mag natuurlijk iets tegenover staan.

Verzendkosten

Ik ga er even vanuit dat je kiest voor digitale producten, waardoor je geen verzendkosten hebt. Je kunt de producten namelijk na aankoop naar de koper mailen.

Heb je wel fysieke producten, dan zijn de verzendkosten onvermijdelijk. De kosten hiervan variëren natuurlijk afhankelijk van factoren zoals het gewicht, de grootte en de bestemming van je pakketten. Het is belangrijk om nauwkeurig te zijn bij het berekenen van je verzendkosten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan en je winstmarges intact blijven. Het zou zonde zijn als je hierdoor verliest draait.

Promotiekosten die zorgen voor groei

Etsy biedt verschillende promotietools om jouw shop en producten onder de aandacht te brengen van potentiële kopers. Deze variëren van gesponsorde advertenties tot het promoten van je listings binnen Etsy zoekresultaten. Hoewel deze tools niet gratis zijn, kunnen ze aanzienlijke voordelen opleveren door meer zichtbaarheid en verkoop te genereren.

Voordelen van Etsy

Maar laten we niet vergeten dat verkopen op Etsy niet alleen maar om kosten draait. Het platform biedt erg veel voordelen, zoals een wereldwijd bereik, een actieve gemeenschap van kopers en verkopers, en handige tools en hulpmiddelen om je shop te beheren. Daarnaast is het een leuke manier om je passie voor creëren om te zetten in een winstgevende onderneming en om een band op te bouwen met klanten die je werk waarderen.

Dus, wat kost het eigenlijk om te verkopen op Etsy? Het antwoord is: het hangt ervan af hoeveel producten je aanbiedt en daadwerkelijk verkoopt. Maar met een strategische aanpak, kun je zeker een mooie winst halen op Etsy.

Wil jij leren hoe jij succesvol kunt verkopen op Etsy? Dan kan ik je de Etsy Academy aanraden. >>Meld je hier aan voor de Etsy Academy.

etsy academy