Geld verdienen met bloggen is tegenwoordig niet heel raar meer. Veel bedrijven investeren steeds meer in bloggers. Dit doen zij door bloggers opdracht te geven om te schrijven over hun product of dienst. Naast dat het voor hen goede marketing (leads en klanten) oplevert, is dit ook een strategie voor linkbuilding. Ze genereren meer links naar hun website, waardoor zij hoger scoren in Google. Jij, als blogger, levert dus onwijs veel waarde voor zo’n bedrijf. Tijd om dus goed onder de loep te nemen wat jouw tarief is voor het schrijven van een blog (advertorial) voor een bedrijf.
Waarom is een tarief belangrijk voor het schrijven van een blog?
Als jij graag geld wil verdienen met jouw blog, dan zul je jouw blog ook moeten behandelen als een bedrijf. En een bedrijf draait nu eenmaal omzet. Jij werkt immers ook uren. Het is dus verstandig om hier ook meteen op in te spelen als blogger. Veel bedrijven zullen het proberen middels een barterdeal. Dit houdt letterlijk in dat jij als blogger een gratis product opgestuurd krijgt of gratis een dienst krijgt verleend, in ruil voor een geschreven artikel. Als jij jouw blog als hobby ziet of net start en jouw bereik nog heel laag is, is dit prima. Maar het is niet verstandig om elke barterdeal aan te nemen.
Als jij in loondienst werkt en jouw baas zegt: ‘Hé, kun jij morgen een extra dagje werken? Je krijgt er niet voor betaald, maar je ontvangt gratis lunch!’ Ik denk dat jij dat aanbod snel zal afslaan. Gratis producten en diensten betalen immers niet je huur of hypotheek. Wees dus niet bang om geld te vragen voor jouw blog.
Hoe bereken je het tarief voor een blog?
Er zijn verschillende manieren om het tarief voor een blog (advertorial) vast te stellen. Het tarief is vaak afhankelijk van het bereik van jouw blog. Daarom is het altijd belangrijk om aandacht te besteden aan jouw marketing van jouw blog. Zorg dat je blog hoog scoort in Google en je ook de focust legt op externe kanalen zoals Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube. Hoe meer verkeer naar jouw blog, hoe hoger het tarief dat jij kan vragen voor een blog.
Manier 1: Tarief berekenen op basis van jouw bereik
Een bereik is onwijs belangrijk voor adverteerders (bedrijven die jou betalen voor een advertorial). Het is namelijk niet aantrekkelijk om te investeren in een blog waar nauwelijks tot geen verkeer naartoe komt. Hoe hoger jouw bereik dus is, hoe hoger het tarief is dat jij kan vragen. Hieronder vind je een tabel om een idee te krijgen van de tarieven voor een blog gebaseerd op bereik (bron: Emerce).

Zoals je kan zien, zijn de bedragen die jij kunt vragen voor advertorial interessant vanaf een uniek bereik van minimaal 10.000 per maand.
Wil je graag leren hoe je het aantal unieke bezoekers per maand op jouw blog kunt verhogen en samenwerkingen kunt binnenhalen? Word vandaag nog lid van het Become Financially Free Membership voor slechts 14,95 euro per maand >>>
Manier 2: Op basis van het aantal woorden
Een andere manier om het tarief vast te stellen voor het schrijven van een blog, is het aantal woorden dat jij schrijft. Je kunt bijvoorbeeld een bepaald bedrag afspreken per woord. Bijvoorbeeld: €0,35 per woord. Je komt dan op een bedrag uit van €175-€245 voor 500-700 woorden. Dit is een gangbare aantal woorden voor een blog.
Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat in ruil voor dit bedrag ook een duidelijke briefing wordt gegeven. In deze briefing kan bijvoorbeeld al een idee staan hoe de blog vormgegeven kan worden qua inhoud, en welke keywords er terug in moeten komen.
Manier 3: Jouw uren berekenen
Een makkelijke manier is jouw uren berekenen. Ook wel het ‘uurtje-factuurtje’ genoemd. Jij bent in principe een freelancer. En jij werkt uren. Je kunt dus bijvoorbeeld een vast uurtarief afspreken en jij kijkt kritisch naar hoelang jij bezig bent met een blog. Als jij bijvoorbeeld 97,- euro excl. btw per uur rekent en jij schrijft een blog in twee uur tijd, dan zou jouw tarief 194,- euro excl. btw kunnen zijn.
Onderhandelen
Zoals je ziet, zijn er verschillende manieren om een tarief te berekenen voor het schrijven van een blog. Je kunt altijd onderhandelen met het bedrijf waar jij een samenwerking mee hebt. Vaak stellen zij al een bedrag voor in een briefing en hier kun je zelf kijken of je hiermee akkoord gaat. Onderhandel ook als jij het graag wil doen, maar niet akkoord gaat op dat moment met het tarief die zij bereid zijn om te betalen. Denk eraan: zij halen net zo veel winst uit de samenwerking met jou als jij met hen. Wees dus niet bang om ‘afgewezen’ te worden. Er is een reden dat ze in jou willen investeren.
