fbpx

Als blogger zul je uiteindelijk gaan samenwerken met bedrijven. Deze bedrijven vragen in ruil voor een vergoeding een advertorial van jou. Als je net start met bloggen, zul je wellicht nog niet bekend zijn met het schrijven van een goede advertorial. In dit artikel geef ik je tips om een goede advertorial te schrijven inclusief een voorbeeld.

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een samenvoeging van ”advertentie” en ”editorial”. Het is letterlijk een advertentie dat wordt gepresenteerd in een redactioneel artikel. Je prijst dus als het ware een product of dienst aan in een artikel. Dit lijkt dus niet meteen in één oogopslag op een advertentie. In een blog (artikel) wordt er vaak nog informatie of inspiratie gegeven rondom de promotie van het product of dienst.

Waarom zijn advertorials belangrijk voor bedrijven?

Advertorials kunnen een belangrijke rol spelen voor bedrijven. Er spelen namelijk een aantal elementen een belangrijke rol om zo veel mogelijk advertorials te innen:

  • Linkbuilding: hoe meer externe websites naar de website van het bedrijf linkt, hoe hoger hun ranking wordt in Google.
  • Autoriteitstatus verhogen
  • Naamsbekendheid vergroten: als er veel wordt geschreven over een product of dienst (of het merk), dan, dan groeit de naamsbekendheid ook.
  • Soft-selling reclame
  • Pullmarketing

Veel bedrijven kiezen steeds vaker om samen te werken met bloggers en hen advertorials te laten schrijven. De vergoedingen verschillen heel erg qua bedrijf, maar ik heb een blog geschreven waarin je jouw tarief kunt bepalen voor een advertorial (lees het hier).

Stappenplan – Zo schrijf je een goede advertorial (incl. voorbeeld)

Er zijn verschillende soorten manieren hoe je een advertorial kunt schrijven:

  • In de vorm van een review
  • Inspiratie delen (product of dienst is er één of meerderen van)
  • Een ervaring delen

Vaak staat er in de briefing van het bedrijf waar je in samenwerkt, waar de advertorial aan moet voldoen. Zo hebben ze een aantal linkjes die je erin moet verwerken en ook krijg je vaak te maken met key words waarvan ze willen waar het artikel op gevonden moet worden.

In dit artikel ga ik met een case werken, zodat je een idee krijgt hoe het allemaal werkt en hoe je nu een goede advertorial schrijft.

Case

Je hebt een blog in het moederschap en je blogt dagelijks over het moederschap, zwanger zijn en jouw kinderen. Een bedrijf dat kinderwagens verkoopt benadert jou voor een samenwerking. Ze vragen om een advertorial in ruil voor een vergoeding. Je gaat hiermee akkoord. Je ontvangt de briefing en er moet verwezen worden naar hun nieuwste kinderwagen. De naam van het product moet erin voorkomen (inclusief een link naar de productpagina) en er moeten een aantal woorden in voorkomen zoals ‘unieke kinderwagen’ of ‘beste kinderwagen’.

Ze vragen of jij kunt schrijven over hun nieuw product, zonder het te veel promotie-achtig te maken. Want bedrijven willen immers dat het lijkt alsof mensen uit zichzelf over hun mooie producten of geweldige diensten schrijven. Aan jou de taak dus om een advertorial te schrijven die totaal niet sales-achtig overkomt.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Stap 1 – Neem de informatie over

Het is belangrijk om even voor jezelf op een rijtje te zetten wat ze van je verwachten én wat ze in het artikel terug willen zien. Je moet vooral over één kinderwagen schrijven, dus je kunt bijvoorbeeld neigen naar een review of eigen ervaring (dat is vaak lastig als je geen product mag uittesten). Als je kiest voor een review of het delen van een eigen ervaring, raad ik het altijd aan om te vragen of je het product mag uittesten.

Stap 2 – Doe onderzoek naar vindbaarheid

Als ze akkoord zijn gegaan met het uitproberen van een product, dan zou ik kiezen voor een review. Echter is het belangrijk om bij een review ook hoog te kunnen scoren in Google: alleen een review is vaak lastig. Dus het is belangrijk om je blog ook een insteek te geven waar mensen naar zoeken. Je kunt bijvoorbeeld kijken via Google Search Console waar mensen nu naar zoeken. Als er bijvoorbeeld resultaten uitkomen als ‘een goede kinderwagen’ of ‘wat is een goede kinderwagen’, dan zou jouw titel kunnen luiden: Dé beste kinderwagen om in 2022 te kopen (+ review!). Dit is al meteen een antwoord op de vraag waar ouders-to-be naar zoeken.

Stap 3 – Schrijf een oprechte review

Als je kiest voor een review is het natuurlijk belangrijk om ook een oprechte review te schrijven. Ben je niet zo blij met het product? Kaart dit dan ook eerlijk aan bij het bedrijf. Dan zou je kunnen voorstellen om een inspiratie advertorial te delen. Bijvoorbeeld: 5x must-have kinderwagens voor jouw baby.

In dit blog deel je dan ook andere kinderwagens en één van deze 5 must-have kinderwagen is de kinderwagen die jij promoot. Niet alle bedrijven zijn blij met zulke advertorials, omdat hier ook de concurrentie wordt aangehaald, maar als je alleen bij de kinderwagen waar de advertorial overgaat een link bij deelt, kunnen veel bedrijven al vaak content zijn. Ook is zo’n inspiratie artikel ook niet meteen te promotie-achtig en zijn bedrijven al vaak blij dat ze worden aangehaald in een lijstje met aanraders.

Stap 4 – Optimaliseer de blog

Het is belangrijk om de blog goed te optimaliseren. Een manier om je blog te optimaliseren is:

  • Zorg dat het artikel meer dan 300 woorden bevat
  • Voeg externe links toe (dit kunnen de links zijn die je van het bedrijf hebt gekregen)
  • Maak gebruik van backlinks (link in een advertorial bijvoorbeeld naar een ander artikel)
  • Voeg afbeeldingen toe aan jouw blog
  • Maak gebruik van headings
  • Voeg keywords toe inclusief een meta tag

Wil je graag weten hoe je hoger kunt scoren met je blogs? Dan raad ik je aan om het boek Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach te lezen. Dit boek bevat afbeeldingen met hoe jij op de eerste pagina van Google kunt komen met jouw pagina’s en blogs. Hoe meer bezoekers naar jouw blog, hoe hoger de vergoeding die je kunt vragen voor een advertorial. Bestel hier het boek:

Stap 5 – Zorg voor kwalitatieve inhoud

Het is makkelijk om een artikel helemaal over het product of dienst te laten gaan, maar ik zou altijd kiezen voor kwalitatieve inhoud. Probeer niet té veel de focus te leggen op het product of de dienst die jij in jouw artikel bent aan het promoten. Dat vinden bedrijven overigens ook niet fijn!

Ga dus voor inhoud waar je bezoekers ook iets aan hebben. Dit doe je ook al tijdens het onderzoek proces naar waar mensen naar zoeken. Voorzie ze dan ook écht van een antwoord, zonder continu te verwijzen naar een product of dienst. Geef meer informatie weg rondom het product of de dienst.

Het is ook handig om aan het bedrijf te vragen om details en informatie te verschaffen over het product, zodat jij je content hiermee kunt verrijken. Bijvoorbeeld als je gaat praten over de nieuwste kinderwagen is het misschien leuk om erbij te vertellen dat de nieuwste kinderwagen ook prima is om er over het strand mee te struinen (lijkt me onvoorstelbaar, maar het is een voorbeeld).

Vergeet het niet te vermelden

Heb je samengewerkt met een bedrijf aan een artikel? Vergeet dit nooit te vermelden onderaan je artikel. Er is namelijk een regel vanuit de reclamemissie dat gesponsorde artikelen altijd vermeld moeten worden.

Wil je graag aan de slag met meer geld verdienen met je blog? En wil je mijn geheimen weten hoe je maandelijks minimaal 5000+ euro kunt verdienen met jouw blogs? Word dan lid van het Become Financially Free Membership voor slechts 14,95 euro per maand >>>